NØRREPORT STATION

NØRREPORT STATION

Den internationale arkitektkonkurrence om fornyelsen af Nørreport Station i København er afgjort. Det skete i dag på Københavns Rådhus, hvor overborgmester Ritt Bjerregaard og Teknik- og Miljøborgmester Klaus Bondam kunne løfte sløret for vinderprojektet.

Vinderne blev et arkitektteam med Public Arkitekter og COBE i spidsen. Herudover består teamet af ingeniørfirmaet Grontmij | Carl Bro og det østrigske belysningsfirma Bartenbach LichtLabor.

Teamet bag forslaget glæder sig meget til at komme i gang med opgaven. Arkitekt

Søren Arildskov Rasmussen fra Public Arkitekter siger: “Vi er meget stolte af nu endelig

at få mulighed for at forbedre forholdene omkring Nørreport. Vi ønsker at gøre fremtidens Nørreport til et fantastisk levende og urbant centrum i København.”

Arkitekt Dan Stubbergaard fra COBE fortsætter: “Nørreport har en særlig betydning for

os alle. Vi glæder os til at videreudvikle vores forslag og aflevere en ny station, som

bliver et nyt, brugbart byrum for alle københavnere”.

Lys, gennemsigtighed og tilgængelighed er kodeordene i COBE og Public Arkitekters

forslag. Arkitekterne har valgt at samle alle stationsfunktioner under en række elegante,

lyse og næsten svævende tage i et organisk formsprog. Alle cykler placeres i let

sænkede områder. Det bliver muligt at krydse pladsen på kryds og tværs, og alle

faciliteter, som trapper og elevatorer, er synlige og let tilgængelige. De få egentlige

bygninger under de lyse tage fremstår helt i glas, som transparente pavilloner. På den

måde skabes der et overskueligt byrum uden bagsider, og bygningernes afrundede

former giver plads til menneskestrømmen.

Forslaget lægger stor vægt på at skabe en stemning, der skal være urban, intens og

fortælle om en dynamisk storby. Derfor gemmes de mange parkerede cykler heller ikke

væk; tværtimod vil forslaget vise, at København er stolt af at være verdens bedste

cykelby.

Placeringen af ca. 2500 cykelparkeringspladser er udformet ud fra tanken om synlighed,

åbenhed og tilgængelighed. For at sikre et klar hierarki mellem areal for cykelparkering

og areal for byliv, er al cykelparkering placeret i de såkaldte cykelbede 40 cm under

byens gulv. Som blomsterbede i parken, placeres cykelbedene som et synligt og centralt

element i byrummet. Yderligere krones cykelbedene om aftenen af utallige, indbyggede

LED-lys der vil sikre en ganske særlig og tryg og stemning omkring cykelparkeringen.

På pladsen vil der være åbne områder med plads til stadehandel, blomsterboder og

udendørsservering. Herudover bliver der særlige områder med cykelservice. Ind mod

middelalderbyen plantes rækker af store allétræer, lige der hvor voldanlægget engang

markerede den grønne ring omkring Københavns middelalderby.

På pladsen skal der placeres 11 ventilationstårne, der fremover skal skaffe frisk luft til

passagererne på perronerne under jorden. Arkitekterne har valgt at løse denne

Om Christoffer Steenbeck

Skriver om design
Dette indlæg blev udgivet i Ikke kategoriseret. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

NØRREPORT STATION - in english

The competition for the new Nørreport Station in Copenhagen has been won by COBE and PUBLIC Architechts. The station is the busiest in Denmark and well known by all Danes. It is therefore a great honor to win this project. www.cobe.dk www.publicarkitekter.dk