Marianne Nielsen og Anne Tophøj: Elitær Folklore

Marianne Nielsen og Anne Tophøj: Elitær Folklore

Fadet, tallerkenen, bordet, blomsten. Hverdagens mest almindelige genstande og naturens mest elskede forekomster er med til at ramme de fleste menneskers liv ind. I deres fælles udstilling på Copenhagen Ceramics undersøger Marianne Nielsen og Anne Tophøj hvorfor og hvordan vi værdsætter disse almene udtryk for kultur og natur. Men hvad er elitær folklore? Hvad sker der, når det folkloristiske ses gennem elitære briller? Og omvendt, når det elitære bringes ind i folklorens verden?

Marianne Nielsen indtager en meget særlig position i dansk keramik. Hun interesserer sig på en næsten nørdet måde for naturens rolle i vores kultur. Gennem de seneste år er hendes arbejde oftest mundet ud i konkrete gengivelser af naturemner; bjerge, fjer og blade, og nu blomster og planter. Som en slags souvenirs henviser de til noget udenfor os, som er vedvarende, universelt og som ved sin ægthed rummer grundlæggende skønhed. Alligevel handler naturgengivelserne om os selv, fordi det er gennem vores eget blik, at emnerne får mening.

Marianne Nielsen siger: ’Blomster indtager en beskeden position i kunsten som noget banalt, blødt, ofte tildelt dekorationens birolle. Jeg har her ladet blomsten stå alene for derved at udgøre hele værket. Værkerne handler om det, der ikke er direkte til stede – referencerne, der knytter sig til blomster, både som skønhedsrepræsentanter og natursouvenirs. Men også om den brug af dem, der har slidt blomstermotivet ned til en kliché.’

På lignende måde arbejder Anne Tophøj med de værdier og betydninger, der kan være indlejret i ting. Enten fordi tingene rummer konkrete billeder eller symboler og derigennem videregiver en historie eller et budskab eller ved, at de appellerer til en bestemt brug eller håndtering.

Karakteristisk for hendes arbejde har hun taget fat i tallerkenen og fadet, der er objekter, som vi alle kender godt og bruger dagligt. Som hun selv udtrykker det: ’ Tallerkenen og fadet er et tegn på menneskelig kultur og hæven sig over dyrene; det er centralt i alle menneskers spiseritualer og den daglige spisning. Det er genstande, som vi alle har til fælles; et universelt, banalt uundværligt redskab, der hjælper os til at opretholde livet. Det er elskede og værdsatte objekter, som gennem tiden og i forskellige kulturer er lavet i utallige udformninger, til brug og til pynt, til bordet og til væggen.’

Til denne udstilling har Anne Tophøj arbejdet med to genstandstyper: Fadene, der bruger fladen til primitive og forenklede billedlige repræsentationer af liv og død. Hun kredser om ansigtet og kraniet som et almenmenneskeligt symbol. Parallelt hermed undersøger hun tallerkenen, der som et andet redskab signalerer at skulle bruges til noget bestemt – formen bestemmes af, hvad den
skal kunne rumme.

Begge keramikere har udstillet bredt på gallerier og museer i Danmark og udlandet. Deres værker er indkøbt til både offentlige og private samlinger. Anne Tophøjs værker er repræsenteret på bl.a. Nationalmuseet i Stockholm, Designmuseum Danmark, Kunstmuseet Trapholt, og hun har modtaget Kunstfondens treårige arbejdslegat. Udover sin egen keramiske praksis er hun underviser på deltid ved Kunstakademiets Designskole.

Marianne Nielsen har bl.a. udstillet på Biennalen for Kunsthåndværk og Design 2011, Designmuseum Danmark, Danmarks Keramikmuseum Grimmerhus. Hun har modtaget Annie og Otto Johs. Detlefs Rejselegat i 2011, Ole Haslunds kunstnerlegat, Kunstfondens treårige arbejdslegat og er indkøbt af Statens Kunstfond. Marianne Nielsen arbejder tillige som freelance designer for bl.a. Kähler Design

Link: Copenhagen Ceramics


Om Christoffer Steenbeck

Skriver om design
Dette indlæg blev udgivet i Ikke kategoriseret og tagget , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Marianne Nielsen og Anne Tophøj: Elitær Folklore - in english