INDERHAVNSBROEN

INDERHAVNSBROEN

I midten af oktober blev det afgjort, at det er ingeniører og arkitekter fra London, Paris, Hamborg og New York, der skal stå bag broerne, som skal forbinde Nyhavn med Christianshavn og Holmen. Flint & Neill fra London og Dietmar Feichtinger Architectes fra Frankrig skal skabe nye cykel- og gangforbindelser på tværs af Københavns Havn. Broerne forventes at stå færdige tidligt på sommeren i 2012.

Siden marts måned i år har 10 internationale rådgiverteams deltaget i konkurrencen om at tegne de nye broforbindelser mellem Havnegade, Christianshavn og Holmen i København. Konkurrencen, der er afholdt i samarbejde med Akademisk Arkitektforening, er nu afgjort, og det er to udenlandske teams, som står bag de vindende forslag.

”Københavnerne kan se frem til en bro, der vil binde byen sammen på en helt ny måde og skabe mere liv i den mørke ende af Nyhavn og på Holmen. Vi ved, at københavnerne er glade for broer, og jeg er sikker på, at A.P. Møllers gave vil blive modtaget med stor begejstring af de tusindvis af cyklister og fodgængere, der dagligt vil passere broen. Og så er jeg glad for, at det er en løsning, der bevarer bådfarten og livet i havnen,” siger Overborgmester Ritt Bjerregaard.

Der skal anlægges i alt fire broer, hvoraf den største kommer til at gå fra Nyhavn ved Havnegade over til Grønlandske Handels Plads på Christianshavn. Totalrådgiveren bag denne bro er britiske Flint & Neill i samarbejde med Studio Bednarski med flere, mens totalrådgiveren bag de tre mindre broer er Dietmar Feichtinger Architectes i samarbejde med WTM International Engineers, som har hovedsæde i henholdsvis Paris og Hamburg.

”Jeg glæder mig til, at vi får forbundet indre by og Holmen, og på den måde skaber endnu en mulighed for trygt og sikkert at krydse byen til fods og på cykel. Vi ønsker at skabe mere liv i og omkring havnen, og det her er bestemt et skridt i den rigtige retning. Havnen er et rekreativt åndehul med masser af potentiale, og den skal være tilgængelig for alle både studerende på cykel på vej til Holmen, familier der skal til Amager Strand og alle sejlerne i havnen og i byens kanaler”, udtaler afgående Teknik- og miljøborgmester Klaus Bondam.

Læs den engelske tekst for mere info.

www.studio-bednarski.com

Om Christoffer Steenbeck

Skriver om design
Dette indlæg blev udgivet i Ikke kategoriseret. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

INDERHAVNSBROEN - in english

Studio Bednarski wins competition to design new opening bridge in copenhagen studio bednarski and flint & neill (bridge engineers, in collaboration with hardesty & hanover (mechanical engineers) and speirs and major(lighting designers) have won a competition to design a new opening pedestrian and cyclist bridge over the copenhagen inner harbour (inderhavnen). the bridge functions on a sliding mechanism with an opening that spans 50m, a total length of 180m and decks that are 7m wide. it has a low profile and minimal obstruction to views along and across the harbour. a main feature of the bridge design is that people can stand on viewing platforms right at the edge of the navigation channel, even when the bridge is open, making it possible to watch the bridge movement and be within arms reach of passing ships and boats. Slightly sinuous, the bridge maximizes the length of the adjoining ramps, allowing them to be kept at 4%, lessening their intrusion onto the harbour sides. its curved profile of cantilevered moving sections, have smooth under-bellies reminiscent of a boat's underside. these sculptural elements can be treated in a number of ways. they can be brightly colored to add a splash of liveliness to the port or be mirror polished and reflect light off the water surface without causing any direct glare from the sun. 'we have deliberately avoided high structural elements, which would interrupt views across and along the harbour, both when the bridge is closed and when it is open. Views of the new opera house from knippelsbro, for example, would not be disrupted by our design´ says cezary bednarski. www.studio-bednarski.com