Hans J. Wegners Skalstol, CH07

Hans J. Wegners Skalstol, CH07

Et nyt materiale som innovationsaccelerator
Igangsætteren for et nyt produkt kan være mange og forskelligartede. I dette tilfælde var det opfindelsen af tynd, stærk krydsfinér til flyindustrien under 2. Verdenskrig, som gav muligheden for fornyelse også inden for møbelbranchen.

“Den trebenede skalstol”
Hans J. Wegner eksperimenterede allerede i 1948-49 med formspændte krydsfinérskaller på laminerede understel i forbindelse med en konkurrence udskrevet af Museum of Modern Art i New York. Wegner fik stor ros for projektet, men stolen blev ikke sat i produktion. Wegner fortsatte de følgende år med at bruge krydsfinér som underlag for skum i især stolesæder.

15 år senere tager han for alvor ideerne fra slutningen af fyrrerne op igen. I 1963 blev “Den Trebenede Skalstol” tegnet i samarbejde med Johannes Hansen Møbelsnedker og endte med den stol, som vi kender i dag.

Stolen præsenteres første gang på Snedkerlaugets årlige udstilling. Eksemplarerne fremstår her enten med dækfinér i teak på skallerne og lamineret bøgestel eller malet i forskellige farver. Sædet er enten med eller uden polstring, mens ryggens polstring først er kommet til senere.

Modtagelsen i 1963
Journalisten Martin Hartung beskriver i Berlingske Tidende stolens form som elegant og farverne raffinerede, og han tilføjer, at “man sidder bedre i den end i de fleste af udstillingens øvrige stole”.

Ruth Nørten fra Aktuelt kalder det “frækt, når en mand som Wegner pludselig gør opmærksom på, at hvis anmelderne og publikum havde været lidt mindre traditionsbundne for 10-15 år siden så havde skalstolen fra 1949 måske fået en anden skæbne, og alene det at præsentere dem (skalstolene) på en håndværkerudstilling, når de så udpræget er tænkt industrielt, er frækt”.

Der var ikke megen interesse for at købe stolen, og der blev også solgt et meget begrænset antal skalstole de næste par år. Der var imidlertid ikke vilje hos Johannes Hansen Møbelsnedkeri til at sætte stolen endeligt i produktion, hvilket fremgår af, at hverken forløberen fra 1949 eller skalstolen fra 1963 fik et produktionsnummer af den daværende producent.

Wegner havde dog langt fra opgivet Skalstolen. I slutningen af 1970´erne køber han et brugt eksemplar, der har stået ude på en balkon igennem flere år, til at have stående i sin stue. Malingen var krakeleret, men stolen havde ellers ikke taget skade. Den blev slebet ned og malet i den orangerøde farve, som han holdt meget af.

Wegner udstilling på Kunstindustrimuseet

I 1989 fejrede Kunstindustrimuseet (i dag Designmuseum Denmark) Wegners 75-års fødselsdag med en stor, retrospektiv udstilling. Arkitekt Bernt var drivkraften bag projektet, og han fik den idé at vise Skalstolen i det samme rum og opstilling som i 1963.

Vendepunkt i 1990’erne
I løbet af 1990´erne steg efterspørgslen på mere specielle produkter. Ideen med f.eks. lænestol og sofaer i samme design og materiale var på retur. Dertil skulle f.eks. en stol ikke længere kun være funktionel, men også fremstå æstetisk indbydende.

Carl Hansen & Søn opstarter produktion
Carl Hansen & Søn, opnår i 1997 rettighederne til produktionen af Skalstolen. Der blev investeret store beløb i forme og andet special værktøj, og salgsprisen blev reduceret af Carl Hansen & Søn, så at man fremover kunne få tre skalstole for den pris, som Johannes Hansen hidtil havde taget sig betalt for kun én skalstol. Det hjalp på efterspørgslen og interessen for stolen.

Carl Hansen & Søn præsenterede Skalstolen på messen i Bellacentret i 1998, og Bo Bedre valgte straks at tildele den deres ’Klassiker-pris’. Som et kuriosum kan nævnes, at en af skalstolene fra 1960´erne blev solgt på Christie´s Auktioner i London for 104.000 kr. samtidig med, at Carl Hansen & Søn lancerede stolen i Danmark til en overkommelig pris.

Skalstolen er siden blevet solgt til flere markante projekter, herunder Museum of Modern Art i New York samt til Kunstmuseet NACT i Tokyo og talrige andre fine byggerier verden over.

Carl Hansen & Søn anser Skalstolen for at være én af de mest avantgarde stole, som Hans J. Wegner har tegnet i sit lange og særdeles kreative liv. Skalstolen vil være moderne i dag og ligeledes om 50-100 år, fordi den taler direkte til alle mennesker og så smiler den faktisk også til verden. Ja, amerikanerne har allerede døbt Carl Hansen & Søns Skalstol: ”Smiley”!

Link: www.carlhansen.dk

Wegner CH07

Om Christoffer Steenbeck

Skriver om design
Dette indlæg blev udgivet i Produkter og tagget , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

Hans J. Wegners Skalstol, CH07 - in english


Warning: Illegal string offset 'meta-content' in /home/godepand/public_html/dagensdesign.dk/wp-content/plugins/meta/meta.php on line 138